LOVE EACH OTHERS YA!!

Friday, July 13, 2012

GOODBYE MY DEAR NENEK.

myshoutout!!!!
Assalamualaikum and hello there!

Now i know why i'm so moody and down je these few weeks.
even baru je balik rumah,hari2 duk igt nk balik je..
Hari ,jumaat cam biase la ade lab chemy .so,awal2 pagi lagi dah gerak pegi lab la kan .
about 9.30 a.m camtu la,while waiting my lab partner tulis report,aku tgk phone..miscall dr ummi and a text message
"nenek takda dah pukul 8.30 pagi td"  oke ,innalillahiwainnailaihirajiun..only Allah knows what i felt..siyes,nak nanges beb..tp aku tahan, taknak classmate lain tahu..speechless!shocked!

tayah cakap ah i lost the most important person in my life,my teacher, best friend,orang yg selalu buat jokes ,and the greatest motivator ever.all the memories came cross my mind again and i cant stop crying..
igt lagi masa tadika dulu,org 1st aku tgk bila bangun pagi is she,ye la my parents awal2 pagi lagi kerja.
then,nenek la yg tlg mandikan budak tadika ni,bagi minum MILO semua tu..bila balik tadika ,lunch is already served..terus aku berkejar ke dapur,nasi putih+telur dadar..then petang2 aku nyanyi lagu2 yg belajar dekat tadika tu depan nenek..*she'll then express that happy smile seeing her over-excited  grandchild ni
kalo aku mandi hujan ke buat masalah,nenek la yg selalu backup aku dr kena perangan hanger umi.
-time sekolah rendah takyah citer ah..bila aku dapat no 1 dlm kelas.nenek la yang paling happy..pantang makcik2 sekampung  datang rumah.kompem dapat tahu this good news..pastu aku dapat hadiah basikal baru.dia la yg introduce all the interesting games yg kitorg main mase tu..main buai bawah pokok rambutan,tarik pelepah pinang,main tali getah etc.
-lepas aku masuk sekolah menengah,she starts treating me like a friend..bagi nasihat,share experience die and tanye je la pape pon,she'll give her opinion sincerely .selalu nasihat aku selalu buat baik ngan orang lain,jangan cari pasal,hormat orang lain..sekali kita buat tak baik,tunggu Tuhan balas balik.
nenek jugak yg ajar aku cara nk pilih kawan,suruh jaga maruah diri and family and encourage me to study hard.balas jasa parents nanti..time aku SPM pon dia selalu cakap,semoga Allah pnjgkn umur dia nk tgk aku masuk U.and Allah mkbulkan doa nenek..lepas isyak aku akn buat air kopi tak pon tea bagi nenek.*before study ngan NIA kan..

masa kecik2 dulu pon,yang jadi bantal tidur aku,nenek..
teman pegi masjid time maghrib isyak semua tu..I still remember the moment when kitorg jalan sama2 bawa torchlight ke masjid tu..b4 balik rumah,beli kerepek pisang makan smbil jalan.,
and also yang ajar aku acane nak niat solat terawih,cara nk duduk dlm saf solat semua tu

then,everything change bila nenek masuk hospital last April.time tu aku tgh final exam..memang sem-break seminggu tu aku ulang alik pegi hospital je la..masa tu doktor dpt detect nenek ade masalh kidneys..
she's not as happening as before anymore,pastu bila balik rumah pon memang tak larat..xde selera makan semua tu..pastu,last week time mid-sem break yg aku balik hr tu,nenek just terlantar je.langsung xde tenaga..
seriously,aku nanges kot mase nk balik utp hari tu..berat je nk tinggal nenek..now i realised that was the last moment we met..and today,its Friday.i should say goodbye to her.and of course it hurt.

tipu ah kalo aku cakap i'm the strongest person semua tu,memang la kena redha kan..tp as a human-being i'm so sad..but what to do.Allah lebih sayang nenek.Dia taknak nenek lagi menderita..people said:why sad when u can pray right..and yeah thats the only thing i can do..

"Ya Allah,ampunilah dosa2 nenek,kurniakanlah pahala disisi-Mu ke atas jasa2 dan kasih sayang yg nenek curahkan kepada kami dan tempatkanlah nenek bersama hamba2-Mu yg beriman dan soleh.Ameen"
SAMA2 KITA HADIAHKAN BACAAN ALFATIHAH DAN 3 KALI SURAH ALIKHLAS KEPADA NENEK :)..

and thanks kawan2 yg selalu bagi kata2 semangat.i'll try to be strong..
sorry tak inform mase kat lab td sebab aku memang takbole nak cakap sepatah pon.. LA TAHZAN INNALLAHA MA'ANA.semoga nenek tenang di alam sana.



1 comment: